tirsdag 29. september 2009

Forbudte bøker

I sommer, spurte en venninne av meg hva jeg skulle skrive om i særemne. "Særemne?" sa jeg, "hva i all verden er det for noe?". Det var først da jeg fikk med meg at vi skulle ha en stor norskoppgave i løpet av høsten. Jeg ble med det samme litt skremt, men tenkte at dette ville vel gå greit om man fant noe interessant å skrive om. Og det tror jeg at jeg har funnet! Det tok ikke lang tid for meg å finne tema. På fag-siden til Norsk på itslearning fant jeg en usedvanlig hjelpsom link. På hjemmesiden til Stavanger kulturhus, Sølvberget, fant jeg temaet mitt. Da jeg scrollet nedover siden, var det et tema som skilte seg ut. Og det var Forbudte bøker.

Her fant jeg fem forskjellige bøker å velge mellom, av fem forskjellige forfattere. Jeg klarte ikke p å bestemme meg for hvilke tre jeg skulle velge å lese med det samme, så nå ligger alle bøkene på pulten og venter på meg. Jeg har allerede lest ferdig én av dem, og er godt i gang med nummer to. "Uten en tråd" av Jens Bjørneboe leste jeg ut på noen få timer. Bok nummer to er "Sangen om den røde rubin" skrevet av Agnar Mykle. Boken som ligger best ann til å bli den siste jeg skal lese, er "Albertine" av Christian Krogh.

Jeg tror det blir spennende å ta for meg dette temaet. Det blir interessant å finne ut av hvorfor disse bøkene ble forbudte, hvordan de spilte inn i samfunnet på den tiden og hvordan de spiller inn på samfunnet i dag. Problemstillingen har jeg ikke jobbet helt ferdig med, men den kommer seg.

Det var alt for denne gang. Nå blir resten av min ferien brukt til lesing, tolkning og analysering, så håper jeg at du får en litt mere avslappet uke!

Ingen kommentarer: