søndag 6. desember 2009

Min verste språkfiende

I dette innlegget skal jeg fortelle om noe som provoserer meg innenfor språket. Det er et ord som irriterer meg så grensesløs at når jeg hører det river jeg meg selv i håret og avbryter samtalen med en gang. Jeg klarer ikke å la være å erge meg og kommentere det når noen er så vanvittige dumme og velger å bruke dette ordet. Det er et ord som overhodet ikke eksisterer og har vært en bylle for det norske språket i mange, mange år. Ordet jeg snakker om starter på "d" og slutter på "ems", og er selvfølgelig ikke noe annet enn: DEMS!
Hvordan er det mulig og fortsatt benytte seg av dette ordet? Da jeg var ung og uvitende banket barneskolelæreren utallige ganger inn i hodet mitt "
DET ER IKKE NOE SOM HETER DEMS!!!". Jeg tok til meg kunnskapen og siden det har ordet "dems" blitt min verste fiende.
En av mine beste venninner bruker dette ordet stadig vekk. Det er kanskje noe av det mest provoserende og irriterende jeg vet om. Jeg avbryter vedkommende hver gang hun bruker det, og siterer min lærer med en sint og oppgitt stemme: "DET ER IKKE NOE SOM HETER DEMS, (FOR GUDSSKYLD)!!
At folk enda ikke har lært seg og ALDRI bruke ordet DEMS, men istedet bruke ordet DERES er helt sinnsykt spør du meg. Håper virkelig norsklæreren setter ned foten og gir en kraftig minus til elever som presterer å bruke dette forferdelige ordet i oppgavene sine.
Det hadde i hvert fall jeg gjort.




(Kilden til bildet finner du her)

Ingen kommentarer: