søndag 20. desember 2009

Tentamenstwist

Dette semesteret har vi hatt en litt annerledes skrivedagsmetode enn det vi har hatt tidligere. Vi har nemlig delt skrivedagen inn i to deler, et førsteutkast og et andreutkast, og fått tilbakemelding fra norsklæreren mellom utkastene. Jeg synes dette var en veldig god metode. Det var veldig nyttig å prøve og prestere sitt beste på et førsteutkast, og så få konstruktive tilbakemeldinger slik at en kunne lære av sine feil, og se hva en må forbedre seg på. Etter jeg hadde skrevet førsteutkastet var jeg "ferdig" med teksten. Det gikk mange uker før jeg fikk sett den igjen og kunne rette på den. Det å se den med nye øyne, spesielt del 2 av oppgaven, var til stor hjelp. Blant annet fikk jeg kritikk for at det var alt for mye skrivefeil (det var jo trossalt nynorsk). Da jeg gjennomgikk teksten oppdaget jeg mange bøyningsfeil og ord som ikke fantes på ny norsk i det hele tatt. Jeg må si det var litt av en overraskelse å se hvor mye skrivefeil jeg faktisk hadde!
Som du kanskje skjønner gikk mesteparten av tiden til andreutkastet på å rette teksten, samt å kutte litt ned på den.
Som en oppsummering vil jeg bare si at jeg likte denne metoden veldig godt. Den var kanskje litt forvirrende i starten, men etter å ha utført hele metoden synes jeg den var veldig god! Det var deilig å få tilbakemelding på det du hadde gjort før du leverer det og får en endelig karakter:)

Ingen kommentarer: