søndag 17. januar 2010

Sjangervalg


For å oppnå best mulig skriveferdigheter til eksamen skal vi nå velge to forskjellige sjangere som vi skal fordype oss i. Jeg var ikke på skolen da Ingunn forklarte klassen om sjangervalget, og har heller ikke fått noen klare beskjeder fra klassekameratene mine om hva det går ut på. Men det jeg har skjønt er at jeg skal velge to sjangertyper jeg vil utdype meg i denne våren. Dette er et viktig valg som kan hjelpe meg til å oppnå et best mulig resultat i de avsluttende karakterene.

Sjangeren jeg liker best er kåseri. Jeg synes det er morsomt å skrive tekster hvor jeg kan vri og vende på ting på en humoristisk måte, og jeg føler jeg har oppnådd gode resultater med denne sjangeren tidligere. Men samtidig er det ikke så sannsynlig at jeg får i oppgave å skrive et kåseri på eksamen. Derfor er den første sjangeren jeg velger essay. Grunnen til dette er at det dreier seg om mye av det samme som kåseri, og det er samtidig mer sannsynlig å få denne sjangertypen på eksamen. Det var i hvert fall det læreren min i andre klasse sa!
Den andre sjangeren jeg velger er den sjangeren som jeg mest sannsynlig vil få på en fremtidig eksamen, nemlig artikkel. Jeg er ikke så dreven i å skrive artikler, og det vil bli nyttig å lære seg mer om denne sjangertypen nå fremover. Artikler er jo spennende å skrive det også, og jeg tror jeg vil få god nytte av å være dyktig i denne sjangeren i fremtiden.

Sjangervalget er en metode som jeg er veldig positivt innstillt til, og jeg er glad lærerne på skolen gir oss denne muligheten for å utdype oss og gjøre oss så godt forberedt til den slitsomme eksamens tiden i mai :-)


Bilde: http://signatur.samlaget.no/_upl/bilete/novelle.gif

Ingen kommentarer: