mandag 25. januar 2010

Dora Maar au chat


Denne uken skal jeg presentere et maleri fra modernismen for dere. Vi fikk i oppgave å velge ut det bildet som gjorde mest inntrykk på oss og som tiltrakk oppmerksomheten vår. Maleriet som jeg ikke klarte å slutte og stirre på var portrettet av Dola Maar, malt av ingen andre enn den store Pablo Picasso.

Den verdensberømte spanjolen Pablo Picasso blir ansett som en av de største kunstnerne fra 1900-tallet. Han er den første maleren jeg noensinne lærte meg navnet på, og alle har hørt om han. Portrettet jeg skal ta for meg ble malt i 1941 og er preget av den "typiske" Picasso stilen, altså kubisme. Motivet i maleriet er kvinnen Dula Maar, som var Picassos elskerinne. Vi kan også se en liten katt på hennes høyre skulder - derav navnet Dola Maar au chat.
Det er noe spesielt med dette bildet som skiller seg ut fra resten av maleriene hans. Det er både noe tiltrekkende og frastøtende som drar meg mot det. Jeg synes annsiktet hennes er frastøtende; øyne, øre, nese og munn er malplassert. Det ser ut som to annsikt som er spleiset sammen til ett, noe som er meget merkverdig. Den mørkegrønne fargen på klærne hennes gir meg en dyster og uggen følelse, katten på skulderen gir meg et "hekseaktig" inntrykk, og hendene hennes ser rett og slett døde ut.
Men alikelvel er det noe tiltrekkende ved bildet. Dula Maar virker mystisk, og teknikken til Picasso er gripende. Maleriet blir mer og mer spennende jo lengre du studerer det. Mønstrene på maleriet er forvirrende og nesten hypnotiserende, og du oppdager stadig nye ting ved det.

Det er vel mystikken ved bildet som gjør det så gripende. Jeg vil si at jeg liker dette maleriet veldig godt, selv om det gjør meg litt uggen og redd. Men, meningen med kunst er vel å gjøre et inntrykk på publikum, enten du blir begeistret, rørt, skremt eller lei deg, så vi kan vel si at Picasso har lykkes!



Linken til bildet finner du her

Ingen kommentarer: