søndag 11. oktober 2009

Ferdig!

Endelig kan vi senke skulderne, og erklære oss ferdige med den skriftlige delen av særemnet. Ja, du hørte riktig - den skriftlige. Vi må nemlig ha en muntlig presentasjon og! Men uansett, det er ikke det innlegget skal handle om, for nå skal du få en liten refleksjon over arbeidet med særemnet.

Særemnet skulle være på 3-4 sider. Det er ikke noe vanskelig å skrive 3 sider om 3 bøker du har lest - problemet er å BARE skrive 3 sider! Etter å ha lest tre forbudte bøker som har oppnådd stor reaksjon og bevegelse i samfunnet har en mye tanker og informasjon som en gjerne vil putte på papir. Men siden vi hadde en maksimumsgrense på tre sider, måtte jeg kutte ned på mye. Jeg kunne ikke analysere bøkene eller skrive noe særlig om dem. Jeg måtte holde meg til HVA som gjorde de forbudte, HVORFOR forfatterne skrev dem, HVEM som nektet dem utgivelse og HVORDAN samfunnet reagerte på dem. Det var også akkurat dette som var spennende med temaet mitt. Det var mye informasjon å finne på nettet om alle tre bøkene, og det er tydelig at de har fått mye oppmerksomhet - noe jeg virkelig skjønner! Jeg vil ambefale alle og enhver å lese minst en forbudt bok.

Jeg kjente tydelig tidspresset mot slutten av innleveringen. Det tar lang tid å lese tre bøker, når du samtidig har mange andre prøver og lekser å gjøre. Uken før høstferien hadde jeg knapt tid til arbeid med særemnet, jeg hadde prøver onsdag, torsdag og fredag. Så høstferien ble tid for lesing, reflektering og analysering. Søndagen før leveringsfrist, var jeg endelig ferdig med å lese. Da hadde jeg to og en halv dag på å skrive teksten, noe som i utgangspunktet var mer enn nok av tid - men da det nærmet seg siste frist for å levere blir man stresset og endrer, nedkutter og omformulerer. Det var vanskelig å få teksten så bra og presist som mulig. Jeg hadde ikke plass til lange drøftinger og formuleringer - jeg måtte være direkte og komme rett på sak. Dette førte til mye endring og kutting av teksten, og det var vanskelig å bli ordentlig fornøyd med resultatet. Teksten ble veldig forandret fra utkast til innlevering, og når den var ferdig var det på en måte et sammendrag av alt jeg hadde skrevet fra starten av.

Ellers ble jeg ganske fornøyd med særemnet mitt. Jeg følte jeg fikk svart på problemstillingene mine, jeg fikk med det viktigste og klarte å skrive minst mulig om bøkene i seg selv. Det var disse tre punktene jeg prioriterte fra starten av. Det er utrolig deilig å endelig være ferdig med den skriftlige delen av årets største norsk oppgave, og nå venter jeg i spenning på min endelige karakter og tilbakemelding. Og til slutt det store spørsmålet; lærte jeg noe nytt av dette? Ja, det gjorde det vil jeg virkelig si. Jeg kan ikke huske å ha levd meg så mye inn i en oppgave og lært så mye interessant av en innlevering før! Bøkene er gripende og spennende, og forbudte bøker er et tema jeg ambefaler på det sterkeste å ha fordypningsoppgave om.


Bilde: http://img371.imageshack.us/i/thumbsupag3.jpg/#q=thumbs%20up

1 kommentar:

Anders sa...

Det er fint å høre at du ble fornøyd med særemnet ditt. Det virker som om du har jobbet godt med særemnet utifra hva du skriver her, og det er bra du hadde en tanke om hva du skulle fokusere på helt fra starten av. Det virker som om du kom litt sent i gang med skrivingen, men du hadde tross alt tre bøker å lese, og som du sier er 2.5 dager egentlig nok tid med selve skrivingen hvis man har en tanke på forhånd. Fint at du også lærte noe. Et veldig bra innlegg med gode refleksjoner!