torsdag 4. februar 2010

Sjanger-skrivedag

I forrige innlegg fortalte jeg litt om hva vi gjorde på fagdagen denne uken. Vi skrev et førsteutkast som vi skulle lage et sluttresultat av på mandag, hvor vi fikk sjans til å få tilbakemeldinger fra lærer og medelever. Jeg har fortsatt tomlene opp for slike skrivedager hvor vi kan få hjelp underveis med teksten vår, i stedet for å skrive en tekst, levere, få karakter og deretter glemme feilene vi har gjort og hva vi kan forbedre oss i. Tilbakemeldinger fra læreren er alltid til stor hjelp, og etter at Ingunn leste teksten min fikk jeg ny inspirasjon og tips om hva jeg kunne kutte ut, hva som var bra med teksten og hva som kunne bli bedre.

Å ha opplesning for andre elever i klassen derimot, var ikke like bra. Det positive med det var at en fikk lest teksten sin høyt, og da hører en ofte hva som blir rart og hva som burde endres. Men på en annen side klarer ikke vi elever å være så kritiske til hverandre når det kommer til respons og tilbakemeldinger. Vi klarer stort sett bare å rose hverandre for hva vi liker med teksten, men vi klarer ikke helt å påpeke hva vi ikke liker.

Det som var ekstra spennende med denne skrivedagen var at vi alle hadde valgt en sjanger å fordype oss i, og nesten alle hadde forskjellige oppgaver. Jeg synes det var nyttig å bli bedre i den sjangeren jeg liker best å skrive (etter kåseri), altså essay. Det er en sjanger jeg fort kan få på eksamen, og noe jeg føler jeg kan prestere godt i. Derfor vil jeg si at jeg fikk god utbytte av denne dagen, selv om jeg ikke føler at den teksten er min beste prestasjon. Tittelen kunne vært bedre, samt noen hovedpunkter, men ellers er jeg fornøyd!

Ingen kommentarer: